MŠVVM SR |MM| Viac ako 26 000 učiteľov materských, základných a stredných škôl absolvovalo v rokoch 2022 – 2024 školenia Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (NIVaM), ktoré ich pripravili na zavedenie nového štátneho vzdelávacieho programu a moderné vyučovacie metódy. Ide o tretinu všetkých pedagógov v krajine.
„Vďaka systému vzdelávania môžeme učiteľom priniesť praktické nástroje a podporiť ich. Rekordný záujem o online kurzy aj inovačné programy ukazuje, že pedagógovia chcú byť súčasťou zmeny a my im v tom budeme naďalej pomáhať,“ hovorí minister školstva Tomáš Drucker.
Historicky najúspešnejším formátom v ponuke NIVaM sa z hľadiska počtu absolventov ukázali byť online kurzy so zameraním na digitálne vzdelávanie či kurikulárne zmeny v školách. Za štyri mesiace ich absolvovalo viac ako 19 000 pedagógov. Skutočná účasť bola ešte vyššia, keďže mnohí učitelia absolvovali viaceré kurzy.
„Hneď, ako sa začalo s prípravou nového štátneho vzdelávacieho programu, sme vedeli, že podpora pre učiteľov musí byť dostupná včas a prepojená s každodennou praxou v školách. Preto sme už v roku 2022, keď sa zverejnili východiská zmien, spustili programy inovačného vzdelávania, odborné podujatia a online kurzy, ktoré zaznamenali mimoriadny ohlas,“ hovorí Romana Kanovská, generálna riaditeľka NIVaM.
Obsahom vzdelávaní k reforme boli témy ako personalizované vyučovanie, tímová práca, slovné hodnotenie, tvorba komplexných úloh, prepojenia medzi predmetmi či podpora digitálnych kompetencií učiteľov. Učitelia ocenili najmä aktuálne témy v oblasti digitalizácie, ale aj časovú flexibilitu kurzov. „Mohla som si prejsť modulom vtedy, keď mi to vyhovovalo a poznatky okamžite aplikovať v praxi,“ uviedla v dotazníku po skončení kurzu učiteľka zo základnej školy v Košiciach.
NIVaM ponúka aj vzdelávacie programy určené výlučne pre pedagógov a riaditeľov škôl, ktoré už zavádzajú nový štátny vzdelávací program. Počas niekoľkých mesiacov ich priamo v školách navštevovali lektori, ktorí im pomáhali napríklad aj so zakomponovaním prierezových gramotností, metakognície a rozvoja charakterových vlastností žiakov do školských osnov. Do konca roka 2024 absolvovalo tieto inovačné programy vyše 2-tisíc pedagógov a prebiehajú aj v súčasnosti.
Z pohľadu rezortu školstva je kľúčovou súčasťou zmien vo vzdelávaní podpora učiteľov pri prechode na nový systém a spôsob výučby. NIVaM pomáha školám, pedagógom a odborným zamestnancom zvládať tieto zmeny a pripravovať mladú generáciu na život v 21. storočí. Skúsenosti ukazujú, že profesijný rozvoj učiteľov je nevyhnutný pre úspešné zavedenie zmien vo vzdelávaní.