Po rannej bezproblémovej ceste vlakom do Žiliny, som sa mylne domnieval, že to bude celkom fajn deň. A že vlaky národného prepravcu svoje jediné poslanie – za peniaze dopraviť cestujúcich načas a bezpečne do cieľa – zvládnu.
Popoludňajšia cesta domov:
Žilna, dnes 12:56 hodín. Kupujem si lístok na rýchlik R 708 „Považan“ do Bratislavy s otázkou, či rýchlik nebude meškať. „Tak snáď nie, tu má východziu stanicu“ – znie odpoveď pri uzatváraní zmluvy klienta s prepravcom.
Platím, dám si nejaké občerstvenie a hľadám vlak. Nástupište „U“ – cez celú stanicu, podchodom, krížom cez nejakú ulicu a následne stovky metrov v smere šípok k vlaku zoradenému na snáď až odstavnej koľaji.
Súprava pár minút pred odchodom stojí bez lokomotívy. Problémom je, že lokomotíva nie je pripojená ani 5 minút po plánovanom odchode z východzej stanice.
Je 13:31 a rýchlik má mať odchod. Nič, stojíme.
O 13:39 k súprave prichádza lokomotíva.
Asi o 13:45 vypínajú LED panel s informáciami pre cestujúcich.
13:48 vlakvedúci vyhlasuje meškanie 30 min a informáciu, že cestujúci v Púchove rýchlik do Prahy nestihnú. Nezávidím im.
14:02 pozeráme nasledujúci vlak IC. Prestúpime? ICéčko mešká 65 minút!! Neprestúpime, niet do čoho.
Mešká aj osobák, ktorý mal ísť po nás.
Mešká snáď všetko, čo nesie hrdé logo s nápisom „Národný dopravca“.
Je 14:11 a rýchlik Považan sa pohýňa z východzej stanice Žilina so 40 minútovým meškaním!!
LED panely nezapínajú, asi si sami uvedomujú, že by to bolo na hanbu. A údaje by aj tak nesedeli. Vlakvedúci sa ospravedlňuje za 40!! minútové meškanie. LED panel sa rozsvietil pri Považskej Bystrici.
Čo je platné ospravedlnenie cestujúcim, ktorí nestíhajú prípoje po trase až po Bratislavu? Čo je hodné ospravedlnenie cestujúcim, ktorí v Púchove nestíhajú rýchlik do Prahy? Zaujíma niekoho od železníc, aké problémy a následky práve spôsobili desiatkam až stovkám cestujúcich?
Nuž, pokým prepravcovi zostanú financie zaplatené za prepravu bez povinnosti ich vrátiť poškodeným cestujúcim a pokým nebude prepravca povinný vyplatiť náhradu za nesplnenie verejného prísľubu v cestovnom poriadku daného daného klientovi, dovtedy sa problém zodpovedných vlastne netýka.
V danom čase a na danom mieste teda mešká všetko idúce po koľajniciach smerom na Bratislavu, čo od klientov – nás občanov, vopred skasírovalo peniaze.
Čo si myslíte, meškajú aj odmeny manažmentu železníc?
AKTUALIZOVANÉ: 14:54
Sprievodca kontroluje cestovné lístky. Otázke, ako vidí meškanie a následky pre cestujúcich, ktorí nestihli prípoje, sa vlastne čuduje. „Stať sa môže hocičo“ hovorí a dodáva, že sme sa mohli vzdať prepravy. Úžasné, takmer ako v komédii so zlým scenárom.
Či ho to nemrzí, ako zamestnanca? „Že prečo by malo“ – a dodáva, že to nezmení.
Kto teda, keď zamestnanci prepravcu nie? Z rozhovoru mám pocit, že si za všetko môžu cestujúci.
Slovensko? Nie! Hlúpi Slováci, ktorí už zlyhávanie prakticky všetkého berú ako fakt a vlastne nevyhnutnosť prispôsobiť sa. Či a nakoľko sa dokážeme prispôsobiť pri reálnom rozpade zdravotníctva a polície, sa možno dozvieme už onedlho.
Záver:
Pri čakaní na odchod vlaku v interéri železničnej stanice v Žiline inak v podobe zo sedemdesiatych rokov minulého storočia, som si odfotografoval reklamu viac ako hodiacu sa k tomu, čo denne cestujúci na železnici zažíva.
Nápadité, nie?
Trnava 16:15 – rýchlik po Trnavu meškanie žiaľ nestiahol ani o minútu. Na začiatku súpravy sú zaradené dve lokomotívy, dôvod nepoznám, no tak krátka súprava ich reálne nepotrebuje.
Prakticky hodinové meškanie má aj nasledujúce ICčko.
Mešká vlak od Senice, aj od Galanty asi 10 minút. Po príchode samozrejme rezerva na pobyt v stanici padá a obratom s troj minútovým meškaním vyráža späť do Serede a Galanty.
Problémy života nemôžeme vyriešiť, pokiaľ sa nepustíme do ich riešenia. Môže to vyzerať ako úplná samozrejmosť, ale veľká časť ľudstva to napriek tomu nie je schopná pochopiť. To preto, že než začneme problém riešiť, musíme zaň prijať zodpovednosť. Nemôžeme ho vyriešiť, ak prehlásime: To sa mňa netýka.
mal si ist na aute
Vysrať na všetko tuším príde niečo zle
Kto nieje mentálny retard, vie si na internete pozrieť meškanie ktoréhokoľvek vlaku v celej republike.
Náhodou vlaky na Slovensku idú tip-top.
Ze je porucha, meškanie, havária sa mi na vlaku stalo vo všetkých krajinách Európy kde som bol.
Posledný prípad z nedele – na jeden deň vyradený hlavný koridol Bratislava – Praha.
A poserem sa? Nie, lebo sa to stáva.
Len bezchybný debilko môže písať podobne články
A to ste isli mozno raz za cas vlakom. Co maju robit ti, co denne dochadzaju len tot za humna do Bratislavy. Pripojnymi vlakmi cez Trnavu ci Galantu.
Takisto cestuješ autobusom,je kolóna,či porucha autobusu,prídeš neskoro,ale nemáš potrebu tu o tom vypisovať, vlaky meškajú aj v Nemcku,Rakúsku..stáva sa..
Si blby jak ten pantograf,nic si nepochopil,ako ked sa pozriem na internet,ze nejaky vlak meska tak co sa vyriesi? Ano stava sa,ze vlaky meskaju len by sa malo stavat ,ze ti to dopravca kompenzuje, vtedy by to bolo ok,bohuzial koli takymto hnupom je slovensko tam kde je.
Pravidelne mešká aj letecká doprava po celej Európe. Časy v letových poriadkoch možno považovať len za orientačné.
Letecká doprava v Európe nie je dotovaná z mojich daní, na rozdiel od našich štátnych železníc, ty hňup
Ja celý koment chápem. Všetci za to môžeme sami, lebo volíme to, čo volíme. Aj keby pán Boh kandidoval, tak si radšej zvolíme neschopaka, klamára a hlupáka. Toto sa tu strieda už 30 rokov a výsledky sa dostavujú. Tu to není o zistení meškaní vlakov na nete. Platíme dane ako najati a máme z toho figu. Nik na politikov netlačí a každému je to jedno. a ten komu to jedno není, schytal hejt. Náš premiér si kúpil za 600 000 byt len tak.. a vy ste si čo také kúpili? Ojazdené vraky?
Zachovajte kľud, aj „Gabo berie veci alternatívne“. A takto si tu na Slovensku žijeme po mnoho vlád. Veľa sa ich vystriedalo, len železnice zostali rovnaké 😂
To potom slabo dotuješ. Preto mešká.
Anonym 3. decembra 2024, 17:47 – chapaem, ze chybny debilko by mal poziadat niekoho pricetneho v blizkom okoli, aby mu precital clanok pomaly, zrozumitelne s dovysvetlenim evidentne tak narocnych pojmov, ako napr. ze vlak vychadzal zo Ziliny a tak najblizsia info o jeho meskani moze vzniknut az v momente, kedy meskanie nastane a tak je dohladatelna a uzitocna az v nasledujucich staniciach.
V pripade – a to je druhy moment, ktory Vas debilny mozog nespracuje v akceptovatelnopm case – kedy meska uplne vsetko okolo vratane nasledujuceho ICcka (65 minut), je takato info kazdemu pricetnemu jedincovi uplne zbytocna.
Aj na tychto vyjadreniach vidiet, ze sa stavu Slovenska netreba cudovat. Ked hlupakovi pristup na internet nahradza znacnu cast potreby mysliet, vysledok je uplne jasny a predvidatelny.
Že sa konečne prestavuje železničná stanica Žilina si autor nevšimol, preto nástupište U.
autor článku tu píše bludy,berte ho s rezervou.
Prestal som čítať pri druhej vete. Vlaky národného prepravcu neexistujú. Prepravca je cestujúci alebo firma, ktorá si prepravu objednáva. Ten kto prepravu vykonáva je dopravca. Preto majú aj ZSSK uvedené v logu „Národný dopravca“ a nie prepravca.
Majko, vlastne ste mohli byť rád, že ste sa doviezli domov.
Národný dopravca má málo rušňovodičov, vlaky sa aj odriekajú, keď nemá kto nastúpiť aby ho vôbec odviezol. Rušňový park je zastaralý a kazový. Úroveň opráv v depách je slabá, nie je personál do dielní za malé platy. Sprievodcovia nemajú informácie, nič vám nepovedia. Grafikony sú robené tak, ako keby ich skladali sabotéri. Ak príde zmeškaný rýchlik do stanice o 10 minút neskôr, osobák čo si myslíte, že ho počká, máte fuč. Výpravca vám s kľudom povie, že aj tak to nebol prípojový. Toto sú denno denné skúsenosti.
Anonym 4. decembra 2024, 8:49 – problematiku zeleznic pomerne poznam, pridavam zly stav infrastruktury. Aj tu mame problem s mostami a zanedbanou udrzbou.
A grafikony? Nieco, ako NEfungovanie ministerstva kultury, vnutra, zdravotnictva. Ta kultura je asi najlepsim prikladom. Je to o ludoch, ich odbornosti a hodnotovom nastaveni. Hlupak vydavajuci sa za toho najspravnejsieho Slovaka, je stale len hlupakom, aj ked Slovenskym…
Z uvedeneho som napisal – kolabuje.
Aj vo vlaku sme to preberali – my sme prisli domov s hodinovym meskanim, alebo o niekolko hodin neskor. Realny problem mali ti, ktori nestihli rychlik do Prahy.
sme v úplnej riti,minule nejaký cestovateľ písal ako cestoval rýchlovlakom v Maroku a to je prosím pekne Afrika!!!Ešte aj ich železnice nás strčia do vačku:
https://www.youtube.com/watch?v=tbuLNdyEG70
Miloš Majko 4. decembra 2024, 9:16
So stavom infraštruktúry máte pravdu. Ale zasa, keď sa obrníte trpezlivosťou, pribalíte si desiatu do tašky, za 8+8 éčok máte spiatočný výlet do Žiliny:-) Pozeráte sa z okna na Slovensko, ktoré je stále pekné, napriek všetkému. Nemusíte šoférovať a nervačiť sa za volantom.
Anonym 4. decembra 2024, 9:42 – pri vyraznej vytazenosti a to cez den aj do neskorych nocnych hodin naozaj zvazujem, ci sa mi z dovodu jedineho hodinoveho stretnutia v ZA 5 min od stanice oplati zabit cas v aute. Radsej ho vyuzijem vo vlaku pracou.
Rano vlak do TT nacas a naozaj vo vybornom stave, cista a moderna suprava. V rychliku ranajky v restauraku, espresso a prijemna obsluha.
Nazad popisane.
Problemo stale zostava NULOVA KONKURENCIA, kedze Danko zlteho vyhnal zo Slovenska. Jednoducho stat zamestnava svojich ludi a nie odbornikov a tak to vyzera na vsetkych urovniach jeho riadenia.
Staci sa pozriet na Slovensku postu, spravu ciest, urady. Prezamestnanost, nekvalitne sluzby – lepsie by bolo odburat byrokraciu, skresat uradnikov na tretinu a odbornikov zaplatit.
Miloš Majko 4. decembra 2024, 9:54
Železnice budú totiž vždy štátne, vtedy sa dajú donekonečna tunelovať všetkými politickými stranami, ktoré ich za 35 rokov majú pod palcom.
Či sa jedná o ŽSR, keď si Hlinka zabudol ruksak s 300.000 eurami na pumpe. Alebo o kauzy u osobnej dopravy, ako nákup vláčikov za Palacku a Dzurindu. Alebo predaj/prenájom nákladných vozňov štátneho Carga utajeným vlastníkom s neprehľadnou vlastníckou štruktúrou.
Keď sú zaradené vo vlaku dve lokomotívy, je možné, že jedna z nich má poruchu a vezie sa naprázdno, čo môže byť aj príčinou spomínaného meškania, že sa čakalo na prevádzkyschopnú.
Alebo ŽS potrebovala niekde inde prepraviť druhú lokomotívu a bolo efektívnejšie ju zavesiť do vlaku a previezť spolu ako sólo.