SSI |MM| Tolerancia k odlišnostiam a spolupatričnosť je u žiakov kontrolovaných ZŠ slabá. Zistila to Štátna školská inšpekcia, ktorá v nadväznosti na tematickú inšpekciu zameranú na podmienky inkluzívneho vzdelávania v základných školách zisťovala aj postoje žiakov k žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP). Na tento účel bol použitý špecializovaný dotazník administrovaný 1 055 žiakom 5. až 9. ročníka ZŠ, čo predstavovalo 66,8 % všetkých žiakov na 2. stupni v 11 kontrolovaných ZŠ.
Z výsledkov vyplynulo, že dve tretiny žiakov poznajú žiaka so ŠVVP a štvrtina žiakov sa s ním priamo stotožňuje. Zároveň sú však postoje k nim odmietavé, málo ústretové, formálne.
“Akceptovanie spolužiakov z iných skupín, či už zdravotne znevýhodnených, alebo pochádzajúcich z odlišných pomerov, je pre žiakov a celkovú atmosféru v škole mimoriadne dôležité. Školy by mali vedno s rodičmi rozvíjať u detí empatiu, aktívne počúvanie, súdržnosť. Výsledkom má byť spolupatričnosť, avšak naša kontrola ukázala alarmujúce čísla. Zarážajúcim zistením je, že až tretina žiakov pociťuje negatívne emócie voči žiakom, ktorí sú ´iní´,” povedala hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská.
Sociálny odstup sa prejavoval napríklad v neochote prijať pozvanie na návštevu k žiakovi so ŠVVP, či pozvať ho na oslavu narodenín. Dve tretiny žiakov uviedli, že nie sú ochotní vzdať sa svojho voľného času v prospech žiaka so ŠVVP. Tajomstvá by im prezradila len tretina z nich.
Celkovo možno konštatovať, že v kontrolovaných školách v jednotlivých ročníkoch žiaci prítomnosť rozmanitých skupín žiakov v triedach nevnímali priateľsky, ale skôr formálne. Napriek tomu, že všetky kontrolované školy deklarovali realizáciu skupinových preventívnych aktivít, ani jedna z nich nebola zameraná na rozvíjanie empatie, aktívneho počúvania, súdržnosti v triede, zvýšenej tolerancie k odlišnostiam a posilneniu spolupatričnosti.