MŠVVM SR |MM| Minister školstva Tomáš Drucker predstavil zásadnú reformu špeciálnych výchovných zariadení, ktorá rieši dlhodobo ignorovaný a zanedbávaný problém. Cieľom zmien je dôrazná ochrana práv detí, modernizácia zariadení a presne definované povinnosti štátu v tejto oblasti.
„Doterajší systém desaťročia nefungoval. Deti, ktoré mali dostať pomoc, sa ocitli v nevyhovujúcich podmienkach, bez perspektívy na zlepšenie. To sa končí,“ vyhlásil minister. Reforma stojí na princípe, že štát musí garantovať práva detí a aktívne ich chrániť v ťažkých situáciách. Nie deti a ich rodiny by mali bojovať o svoje práva, ale štát má povinnosť ich zabezpečiť a kontrolovať. To znamená jasné lehoty na rozhodnutia, konkrétne záväzky a efektívne mechanizmy, aby dieťa dostalo potrebnú podporu.
Reforma prináša viacero zásadných opatrení. Jedným z kľúčových cieľov je posilnenie starostlivosti v prirodzenom prostredí dieťaťa. Nové pravidlá majú zabezpečiť, aby sa čo najviac prípadov riešilo v rodine a komunite, namiesto umiestňovania detí do špeciálnych zariadení. Ministerstvo posilní spoluprácu medzi školami, poradenskými centrami a sociálnymi službami.
Dôležitou zmenou je aj úprava procesu prijímania detí do výchovných zariadení. V súčasnosti až 65 % detí v centrách neprešlo pobytovou diagnostikou. Nový systém zabezpečí jasné pravidlá prijímania, pričom pobytová diagnostika nebude trvať dlhšie ako 12 týždňov. Zároveň sa zavádza elektronická karta dieťaťa, ktorá umožní efektívnejšie sledovanie jeho vývoja a potrieb.
Podmienky v reedukačných zariadeniach sa výrazne zlepšia. Každé dieťa bude mať individuálny reedukačný program, ktorý sa bude pravidelne vyhodnocovať. Zavádzajú sa povinné supervízie odborných činností, terapeutické programy a psychologické poradenstvo. Deti budú mať zároveň silnejšie postavenie – pribudnú pravidelné komunitné stretnutia, SOS linka na nahlasovanie problémov a účasť na rozhodovacích procesoch.
Ministerstvo zároveň zvýši dôraz na prácu s rodinami. Rodičia budú viac zapojení do procesu reedukácie svojich detí prostredníctvom prípadových konferencií, rodinných pobytov a skupinových stretnutí. V rámci reedukačných programov sa zavádza aj individuálny plán sociálnej práce s dieťaťom a jeho rodinou, aby sa zabezpečil hladký návrat do prirodzeného prostredia.
Dôležitou súčasťou reformy je zlepšenie pracovných podmienok zamestnancov. Pracovníci dostanú príplatky za prácu s rizikovými deťmi, po piatich rokoch nepretržitej služby budú mať nárok na mesačné platené voľno. Zavádzajú sa tiež opatrenia na podporu duševného zdravia zamestnancov. „Ak chceme kvalitnú starostlivosť o deti, musíme dať lepšie podmienky aj tým, ktorí sa o ne starajú. Kvalitní a motivovaní zamestnanci sú základom úspechu reformy,“ dodal minister.
Súčasťou zmien je prebudovanie siete reedukačných centier. Jasné prerozdelenie centier podľa veku detí umožní efektívnejšie poskytovanie starostlivosti. Zároveň vzniknú nové reedukačné triedy v školách, ktoré umožnia deťom so špeciálnymi potrebami vzdelávať sa v bežnom prostredí s podporou odborníkov. Vo vybraných centrách vzniknú oddelenia s ochranným uzavretým režimom pre deti, ktoré potrebujú prísnejšie podmienky. Nová sieť reedukačných centier začne fungovať od septembra 2026.
Zmeny sa dotknú aj liečebno-výchovných sanatórií, ktoré v súčasnosti už neplnia svoju pôvodnú úlohu. Sedem takýchto zariadení sa zruší, pričom niektoré sa transformujú na reedukačné alebo diagnostické centrá. V Bratislave vznikne špecializované nadrezortné výchovno-liečebné centrum pre deti, ktoré potrebujú intenzívnu odbornú starostlivosť.
Proces reformy má presný harmonogram. V prvom štvrťroku 2025 ministerstvo predložilo koncepciu, do konca roka sa prijmú legislatívne zmeny. V školskom roku 2026/2027 začne fungovať nová sieť špeciálnych výchovných zariadení. „Nastavujeme pravidlá, v ktorých sú práva detí a ich budúcnosť na prvom mieste. To je naša zodpovednosť a túto zmenu dotiahneme do konca,“ uzavrel minister školstva Tomáš Drucker.