Špeciálna základná škola v Seredi si tento rok pripomína významné 60. výročie svojho založenia. Jej história siaha do roku 1964, keď nadobudla platnosť zriaďovacia listina vtedajšej Osobitnej školy. Už predtým však existovala akási pomocná trieda, ktorá zahŕňala len prvý stupeň vzdelávania.
Putovanie za vhodnými priestormi
Škola spočiatku sídlila v provizórnych priestoroch budovy bývalého ŠM v Seredi. Neskôr, v roku 1968, musela ustúpiť, keď budovu odkúpila Jednota LSD Galanta na skladové účely. Podmienky na výučbu sa značne zhoršili, čo vyústilo do zastavenia prevádzky školy v októbri 1971 na základe rozhodnutia okresného hygienika.
Počas nasledujúcich rokov škola menila svoje sídlo hneď niekoľkokrát. Najprv sa presťahovala do budovy Detského domova, neskôr do Pionierskeho domu. Až 3. septembra 1979 bola slávnostne otvorená nová budova na Komenského ulici, kde škola získala dôstojné priestory vrátane dielní a školského pozemku.
Rast školy a nové výzvy
Škola sa postupne rozrastala. Od školského roka 1981/1982 pribudla elokovaná trieda v Šoporni. S nárastom počtu žiakov sa zaviedlo popoludňajšie vyučovanie, ktoré sa podarilo zrušiť až v roku 1992, keď II. stupeň a riaditeľstvo školy presídlili do budovy bývalých jaslí na Fándlyho ulici.
Pod vedením aktuálnej riaditeľky PaedDr. Jarmily Žileckej, ktorá školu vedie od júla 2014, sa škola neustále rozvíja. Tento rok oslávila 60. výročie založenia. Pri tejto príležitosti sa konalo slávnostné stretnutie bývalých i súčasných pedagógov, pozvanie prijali aj zástupcovia zriaďovateľa – riaditeľka RÚŠS v Trnave PaedDr. Marta Gubrická a vedúce oddelení – z osobného úradu Mgr. Viera Štrbíková, z odboru metodiky RNDr. Eva Huttová a PaedDr. Gabriela Krištofíková, z odboru ekonomiky Ing. Daniela Balážová. Za Mesto Sereď zástupkyňa primátora Ing. Mária Fačkovcová a vedúca oddelenia školstva, športu a kultúry Mgr. Silvia Kováčová.
Rozhovor s riaditeľkou školy
Špeciálna základná škola v Seredi má za sebou šesť desaťročí neustáleho vývoja a prispôsobovania sa potrebám žiakov. Oslavy výročia boli nielen príležitosťou na bilancovanie úspechov, ale aj motiváciou do budúcnosti. Pri príležitosti tohto jubilea sme sa o aktuálnom fungovaní školy a jej výzvach porozprávali so súčasnou riaditeľkou s PaedDr. Jarmilou Žileckou.
Koľko žiakov aktuálne navštevuje školu a koľko členov má váš pedagogický zbor?
Našu školu aktuálne navštevuje 53 žiakov. Náš pedagogický zbor má 9 učiteľov a 4 pedagogických asistentov.
Aký typ žiakov navštevuje vašu školu? S akými špecifickými potrebami alebo druhmi postihnutia pracujete najčastejšie?
Poskytujeme výchovu a vzdelávanie pre žiakov s mentálnym postihnutím vo všetkých variantoch. Z ôsmych tried je päť určených pre ľahko mentálne postihnutých žiakov vzdelávaných podľa variantu A. Tri triedy sú určené pre stredne a ťažko mentálne, prípadne viacnásobne zdravotne postihnutých žiakov vzdelávaných podľa variantu B a C, tiež pre žiakov s individuálnym vzdelávacím programom. V poslednom období nám pribúdajú deti so psychiatrickými diagnózami, s narušenou komunikačnou schopnosťou, s autizmom a inými pervazívnymi vývinovými poruchami.
Aké vlastnosti a schopnosti by mal mať učiteľ, ktorý chce pracovať na špeciálnej škole?
Učiteľ v našej škole by mal byť predovšetkým dostatočne odborne vzdelaný. O diagnózach detí musí vedieť všetko podstatné prv, než vojde do triedy. Nesprávnym prístupom môže aj ublížiť.
Ako každý učiteľ by mal mať rád deti, mal by byť empatický, vnímavý, láskavý, kamarátsky, chápajúci, trpezlivý, tvorivý, objektívny, spravodlivý. Mal by sa niekedy dokázať znížiť na úroveň našich detí, aby ich im primeraným spôsobom motivoval a povzbudil.
Spolupracujete aj s rodinami žiakov? Ako vyzerá táto spolupráca?
Samozrejme, že spolupracujeme s rodinami žiakov. V mnohých prípadoch ide o úžasné priateľské vzťahy, ktoré sú pre dobro hlavne detí. Takúto spoluprácu bolo vidieť najviac teraz pred Vianocami. Pri príprave kultúrneho programu na našu oslavu, či na Vianočné trhy. Niektorí rodičia nás prišli podporiť aj pri predaji výrobkov na Vianočných trhoch. Počas celého roka spolu riešime problémy, alebo hľadáme spôsoby, ako ich ratolestiam uľahčiť učenie. Máme aj rodičov bez záujmu o školské dianie. S tými sa pracuje komplikovanejšie, ale sú tiež v centre našej pozornosti.
Máte nejaké špeciálne programy alebo aktivity?
V špeciálnej škole máme aj špeciálne programy. Základným je školský vzdelávací program pre mentálne postihnuté deti, ktorý vychádza zo štátneho vzdelávacieho programu a je prispôsobený podmienkam našej školy. Obsahuje rámcové učebné osnovy pre všetky tri vzdelávacie varianty pre obsah učiva ľahko, stredne aj ťažko mentálne postihnutých žiakov. Podľa odporúčaní centra poradenstva a prevencie využívame pre zostavovanie individuálnych vzdelávacích programov aj programy iných druhov zdravotných znevýhodnení podľa diagnóz konkrétnych žiakov.
Aktivity pre výchovno-vzdelávaciu činnosť využívame rôzne. Pri komplikovaných diagnózach je vhodná napríklad metodika Snoezelen, najmä pri rozvíjaní senzomotorických zručností. Využívame prvky liečebnopedagogických terapií – napr. dramatoterapiu, muzikoterapiu, arteterapiu… atď. atď.
Ako sme spomínali, tento rok ste oslávili 60. výročie školy. Ako ste oslávili toto významné jubileum?
Oslávili sme ho viackrát. Najprv spolu s deťmi. S tými sme aj pripravovali kultúrny program na oficiálnu oslavu. V pondelok 16.12. sme oslavu zahájili Dňom otvorených dverí s umožnením individuálnej prehliadky priestorov obidvoch budov školy. Potom sme sa spolu s pozvanými hosťami stretli pri slávnostnom obede, ktorému predchádzal vianočne ladený, nádherný a dojímavý kultúrny program našich žiakov. Bola som veľmi hrdá na to, čo predviedli a ďakujem našim pani učiteľkám za to, čo v náročných podmienkach s nimi dokázali nacvičiť.
Po príhovore riaditeľky školy, riaditeľky Regionálneho úradu školskej správy PaedDr. Marty Gubrickej a zástupkyne primátora Ing. Márie Fačkovcovej nasledovalo pár slov z histórie školy a poďakovania všetkým našim zamestnancom, bývalým aj terajším, bývalým riaditeľkám našej školy, partnerským školám, spolupracujúcim organizáciám i sponzorom školy. Po blahoželaniach nasledovalo posedenie, spomínanie a veselá nálada.
Aké sú vaše plány alebo vízie na zlepšenie školy do budúcnosti?
Všetky podporné opatrenia u nás fungujú už mnoho rokov automaticky. Jediné, na ktoré by sme sa chceli v najbližšom období zamerať je zvýšenie počtu pedagogických asistentov. Zloženie žiakov v triedach je veľmi rozmanité, máme pospájané ročníky, varianty, deti majú množstvo odlišných diagnóz. Každé z nich je individualita. Pre jedného učiteľa príliš náročné dať im všetko to, čo by chcel a mohol, keby sa mal o koho pomoc oprieť.
Z technických vecí je našim plánom rekonštrukcia stavu budovy školy na Fándlyho ulici. Budova je vo vlastníctve mesta. My v nej sídlime na základe Zmluvy o bezplatnej výpožičke. S vedením mesta Sereď úzko spolupracujeme. Boli sme prizvaní k tvorbe stratégie rozvoja školstva i programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja mesta na najbližšie obdobie. V oboch sú naše potreby zahrnuté a preto veríme, že sa s nami počíta. Chápeme, že sme v poradí, pretože budov vo vlastníctve mesta je veľa a len málo z nich nepotrebuje riešiť technický stav.
Bolo mi cťou Vám odpovedať na Vaše otázky. Každý záujem o našu školu zvyšuje pozitívne povedomie o nej. Naša škola, naše deti a naši zamestnanci si to zaslúžia. Veľmi pekne ďakujem.