MŠVVM SR |MM| Znižovanie nerovností medzi žiakmi na základe prostredia, z ktorého pochádzajú, je jednou z hlavných priorít rezortu školstva. Cieľom je, aby každé dieťa malo prístup ku kvalitnému vzdelaniu bez ohľadu na vlastné východiskové podmienky. Ministerstvo školstva preto systematicky realizuje opatrenia, ktoré tento cieľ napĺňajú.
Najväčší vplyv na študijné výsledky má kvalitné vzdelávanie a starostlivosť už od útleho detstva. „Chceme deťom z marginalizovaných komunít poskytnúť rovnaké šance na úspech ako ich rovesníkom z lepšie situovaných rodín. Kvalitné predprimárne vzdelávanie je kľúčové pre budovanie ich vzdelávacích návykov a budúceho úspechu v škole,“ povedal minister školstva Tomáš Drucker na nadrezortnom rokovaní vo Veľkej Lomnici. Na stretnutí sa zúčastnili zástupcovia viacerých ministerstiev, samospráv a odborných inštitúcií s cieľom hľadať riešenia pre podporu vzdelávania detí z marginalizovaných rómskych komunít.
Ministerstvo školstva v tomto roku predstaví koncept postupného zavádzania povinnej predškolskej dochádzky od štyroch a následne od troch rokov. Od 1. januára 2025 už má každé dieťa vo veku troch rokov právny nárok na miesto v materskej škole. Na podporu tohto opatrenia prebiehajú rozsiahle investičné projekty z Plánu obnovy a odolnosti SR na rozširovanie kapacít materských škôl.
Projekt desegregácie je súčasťou širšej snahy o podporu inkluzívneho vzdelávania a rovnosti šancí. Národný projekt Príležitosť pre všetkých pilotne overuje riešenia na podporu desegregácie v 15 vybraných lokalitách. Projekt v hodnote 6,9 milióna eur z európskych zdrojov je v realizácii a jeho výsledky budú predstavené v priebehu tohto a ďalších rokov.
Súčasne ministerstvo spustilo národný projekt včasného varovania pred predčasným ukončením školskej dochádzky, ktorý umožní identifikovať žiakov v riziku a poskytnúť im potrebnú pomoc.
Dôležitým krokom je aj národný projekt Podpora vzdelávacích príležitostí, ktorý sa zameriava na opätovné pretestovanie a prípadné preradenie detí vo veku 6 – 10 rokov s diagnózou ľahkého mentálneho postihnutia zo špeciálnych škôl do hlavného vzdelávacieho prúdu.
Za kľúčové považuje ministerstvo posilnenie školských podporných tímov, preto navyšuje finančnú podporu na podporné opatrenia a zavádza systém nárokovateľných podporných opatrení.
Ďalšou výzvou sú dvojzmenné prevádzky v základných školách, ktoré predstavujú pre deti nadmernú záťaž a negatívne ovplyvňujú ich študijné výsledky. Od začiatku tohto roka platí zákaz vzniku nových dvojzmenných prevádzok a ministerstvo plánuje ich postupné vyradenie aj prostredníctvom účelových investícií z Plánu obnovy a odolnosti SR.
Ministerstvo školstva sa venuje aj problematike vysokého počtu absencií žiakov a zneužívania ospravedlneniek, ktoré negatívne ovplyvňuje kvalitu vzdelávania. Aktuálne vyhodnocuje aplikačnú prax a pripravuje rozsiahlu novelu školského zákona, ktorá prinesie právne úpravy na elimináciu neodôvodnenej absencie žiakov.
A čo kontrola hovorí tu
Pravidelne aktualizovaný zoznam prebiehajúcich kontrol NKÚ SR a ich doterajšie čiastočné výsledky.
Evidenčné číslo:
KA-023/2024/1181
Názov:
Činnosť a poskytovanie finančných prostriedkov Úradom splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity