MPSVR SR |MM| Dospelí na Slovensku dosahujú priemernú matematickú gramotnosť, no výrazne zaostávajú v čitateľskej gramotnosti a schopnosti riešiť problémy. Z výskumu OECD o zručnostiach dospelých vyplynulo, že štvrtina dospelých na Slovamu OECD pre medzinárodné hodnotenie kompetencií dospelých. Na reprezentatívnej vzorke 16- až 65-ročných sa sledovala úroveň čitateľskej gramotnosti, matematickej gramotnosti a adaptívneho riešenia problémov. V rokoch 2022 – 2023 sa na Slovensku realizoval druhý cyklus tohto medzinárodného výskumu (PIAAC 2023). Zúčastnilo sa ho 31 krajín. Slovensko sa zúčastnilo oboch cyklov merania (2011 – 2017 aj 2022 – 2023). Priemerná úroveň zručností dospelých sa priebehu desaťročia významne zhoršila.
ensku má úroveň čitateľskej gramotnosti na úrovni desaťročného dieťaťa. V skupine dospelých so stredoškolským vzdelaním dosahuje Slovensko lepšie výsledky ako priemer, zručnosti vysokoškolákov zaostávajú. Absolventi vysokých škôl na Slovensku majú horšie výsledky ako absolventi stredných škôl vo Fínsku či Švédsku.
Vyplýva to z Výskumu zručností dospelých z progr
„Žiaľ, nie je prekvapením, že problémy vzdelávacieho systému sa prenášajú aj do úrovne zručností dospelých obyvateľov Slovenska. Výsledky jasne ukazujú, že Slovensko potrebuje zásadné reformy vzdelávacieho systému, ktoré podporia celoživotné vzdelávanie a pripravia ľudí na meniace sa výzvy pracovného trhu,“ povedal minister školstva Tomáš Drucker.
Parlament nedávno schválil nový zákon o vzdelávaní dospelých, ktorý vstúpi do platnosti v januári 2025. Prinesie profesijné kvalifikácie, ktoré nahradia zastarané čiastočné a úplné kvalifikácie. Certifikované inštitúcie budú poskytovať vzdelávacie programy, ktoré umožnia získať takzvané mikroosvedčenia. Individuálne vzdelávacie účty poskytnú finančnú podporu na vzdelávanie – od kľúčových zručností po kariérne poradenstvo – a budú využiteľné v spolupráci so zamestnávateľmi.
Ministerstvo postupnými krokmi mení aj vzdelávanie detí, kde v rámci zmien v školskom vzdelávacom systéme nahrádza memorovanie praktickými zručnosťami a rozvojom schopností riešiť problémy.
Zároveň sa potvrdzuje, že zvyšovanie výdavkov na vysoké školstvo je nevyhnutné podmieňovať tlakom na kvalitu, na čo sa ministerstvo sústreďuje pri príprave nového zákona o vysokých školách. „Je neprijateľné, aby sme financovali vysokoškolský systém, ktorý produkuje absolventov s horšími zručnosťami ako majú v iných krajinách absolventi stredných škôl,“ dodal minister T. Drucker.
Základné informácie o štúdii OECD PIAAC
PIAAC – Program for the International Assessment of Adult Competencies (Medzinárodné hodnotenie kľúčových kompetencií dospelých) je výskum zručností dospelých vo veku 16 – 65 rokov.
Prvý cyklus PIAAC OECD sa uskutočnil v rokoch 2011 až 2017 v 39 krajinách (v SR v roku 2012), zúčastnilo sa ho 245 tisíc dospelých. Druhý cyklus PIAAC sa uskutočnil v rokoch 2022 – 2023 a zúčastnilo sa ho 31 krajín.
Národný inštitút vzdelávania a mládeže – NIVaM (do júla 2022 Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania – NÚCEM) realizoval druhý cyklus PIAAC v období august 2018 – júl 2023 v rámci národného projektu spolufinancovaného z prostriedkov ESF. Na Slovensku sa v hlavnom zbere PIAAC podarilo vyzbierať 5 238 rozhovorov, ktoré boli zaradené do medzinárodného spracovania a vyhodnotenia dát čo reprezentuje 3,6 milióna dospelých vo veku 16 až 65 rokov.
Podrobnejšie informácie o priebehu a výsledkoch štúdie PIAAC 2023 nájdete TU:
https://nivam.sk/zaverecna-sprava-piaac-2023/
Ďalšie informácií o výskume PIAAC, medzinárodné (aj slovenské) databázy nájdete na stránke OECD:
https://www.oecd.org/en/about/programmes/piaac http://www.oecd.org/skills/piaac/publicdataandanalysis/