NDS |MM| Národná diaľničná spoločnosť pokračuje v krokoch na maximalizáciu výnosov z využívania diaľnic a rýchlostných ciest. Začiatkom roka prevzala predaj diaľničných známok. V marci NDS podpísala zmluvy so štvoricou medzinárodných poskytovateľov európskej služby elektronického výberu mýta (EETS), čím sa Slovensko otvorilo konkurencii pri výbere mýta. Aktuálne diaľničiari uzavreli roky meškajúce verejné obstarávania na vytvorenie mýtneho IT systému a na mýtne služby. Za posledných päť mesiacov sa tak pre budúce zníženie nákladov na mýto spravilo viac ako za predchádzajúce roky.
Národná diaľničná spoločnosť uzatvorila zmluvu s víťazom verejného obstarávania na nový mýtny IT systém. Ten, na rozdiel od súčasného, bude spravovať priamo NDS. Vďaka tomu diaľničiari získajú kontrolu nad riadením výberu mýta. Podpísanie zmluvy na vytvorenie nového mýtneho IT systému je ďalší míľnik na ceste k znižovaniu celkových nákladov na výber mýta.
Verejné obstarávanie na nový IT systém bolo vyhlásené za predchádzajúcich vedení NDS, ešte v roku 2020, doteraz nebolo uzatvorené. Víťazom tendra sa opakovane stala spoločnosť CzechToll s najnižšou ponukou 13,8 milióna eur bez DPH. Naposledy bol tender vyhodnotený koncom roka 2023. Podpísanie zmluvy však nebolo možné. Na základe námietky jedného z uchádzačov sa tendrom zaoberal Úrad pre verejné obstarávanie. Až koncom marca 2024 úrad konanie o námietke zastavil. Následne v zrýchlenom režime prebehli konzultácie a schvaľovací proces zmluvy, aby sa zmluva mohla čo najskôr podpísať.
Podľa nového vedenia NDS je aktuálne nastavenie nákladovosti pri výbere mýta nevyhovujúce. Preto jednou z kľúčových priorít NDS je dotiahnuť všetky kroky, aby náklady na výber mýta klesli na najnižšiu možnú úroveň. Vďaka tomu sa za posledných päť mesiacov pre zníženie nákladov na mýto spravilo viac ako za predchádzajúce roky. Okrem zavedenia EETS a podpisu zmluvy na nový mýtny IT systém, NDS uzatvorila aj verejné obstarávanie na mýtne služby za 28,7 milióna eur bez DPH, v ktorom opakovane uspel najnižšou ponukou CzechToll.
Zdedený stav v kombinácii s námietkou podanou na Úrad pre verejné obstarávanie spôsobili, že NDS je aktuálne v situácii, kedy musí naposledy predĺžiť zmluvu na výber mýta so súčasným národným poskytovateľom. V podmienkach verejného obstarávania z roku 2020 je lehota na dodanie nového mýtneho IT systému určená na 15 mesiacov od podpísania zmluvy. Úspešný uchádzač sa však zaviazal dokončiť systém o dva mesiace skôr. Skrátenie lehoty je významné vzhľadom na ďalšie kroky.
K lehote na vytvorenie IT systému je totiž nevyhnutné prirátať dobu na jeho testovanie, na zavedenie systému do prevádzky, ale aj na plošnú výmenu palubných jednotiek, ktoré nebudú kompatibilné s novým IT systémom.
Podľa NDS je dnes najzodpovednejším riešením mýtnu otázku už po rokoch konečne uzavrieť. Preto realizuje všetky kroky, aby v roku 2026 dosiahla maximálne možné zníženie nákladov na mýto.
Samozrejme škody spôsobené tým starým systémom riešiť nebudem, predsa si nepošlem sedieť mojich ľudí. Vy vodiči čo ste platili cez 10 rokov vysoké poplatky a len 10% z nich sa reálne dostalo späť do asfaltu si môžete akurát tak vylízať 😉
Tej zlodejskej zgerbe vôbec nevadí kto a ako kedysi nastavil procesy pri rabovaní mýta? Zas sa spoliehajú na krátku pamäť ich postihnutých voličov, ktorí im ešte aj zatlieskajú?