back to top

ISSN 1337-8481

Archívy SeredOnLine

Zameriavanie sa Slovenska tak výrazne na automobilový priemysel sa nám môže vypomstiť

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -

Na prvý pohľad výbornou správou pre Slovensko sa javí odobrenie investičnej pomoci pre závod Volvo vo Valalikoch. Európska komisia ocenila, že projekt je od prvopočiatku výroby klimaticky neutrálny, udržateľný a závod bude produkovať iba elektromobily.

267 miliónov Eur ako opatrenie Slovenskej republiky v prospech spoločnosti Volvo Cars je v súlade s pravidlami Európskej únie o štátnej pomoci.

Ide o investičnú pomoc, ktorá podporí vybudovanie samotného závodu a vytvorenie nových pracovných miest, ktorých má byť zhruba 3300. Na tieto miesta majú nadväzovať ďalšie nepriame pracovné miesta v dodávateľských firmách. Kapacita výroby má začínať na 250 000 elektrických vozidlách ročne.

Všetko by bolo v poriadku, keby sa jednalo o prvý takýto závod na Slovensku a nie piaty. Ani v počte by nemusel byť zásadne problém za predpokladu, že by sme boli ekonomikou čítajúcou desiatky miliónov ľudí a nie štátom, ktorého obyvateľov za jeden deň dokáže prepraviť metro v hlavnom meste Veľkej Británie v Londýne.

Už závody, ktoré na Slovensku fungujú roky sú nútené náborovať zamestnancov v Indii, v Kazachstane a ďalších krajiných kultúrne, sociálne a mnohokrát aj nábožensky vzdialených na míle od centrálnej Európy. Niektoré z týchto firiem majú dlhodobý problém do pracovného procesu zapojiť už dokonca aj Srbov, Macedóncov, zamestnancov z Čiernej Hory, či Bosny a Hercegoviny.

Už štvrtá automobilka, teda Jaguár pri Nitre z nášho pohľadu zvyšovala predpoklad problémov pre malé Slovensko do budúcnosti. Nestojí totiž otázky či, ale kedy príde opätovne k otrasom a ekonomickej kríze ako si pamätáme z čias, kedy podpora predaja nových áut musela byť dotovaná tzv. šrotovným.

- Článok pokračuje pod reklamou -

Na problém, ktorý nepochybne skôr či neskôr nastane sme upozorňovali v niekoľkých článkoch v minulosti. Slovensko je naozaj veľmi slabou ekonomikou náchylnou na akékoľvek väčšie otrasy. Špecializácia krajiny v podstate dnes už len na výrobu áut bude pre nás veľmi vážnym rizikom odhliadnuc od problémov, ktoré máme už dnes. Na Slovensku je totiž dlhodobo vážne nedostatok kvalifikovanýc pracovných síl vo všetkých odvetviach služieb ako aj priemyslu. Znamená to teda, že dotované pracovné miesta vytvárame do značnej miery pre cudzincov z tretích krajín. Prečo to štát robí? Nuž, pravdepodobne ide aj o odvody, na ktorých si v prípade zamestnancov zakladá. Odvodové zaťaženie na Slovensku je totiž jedno z najväčších v EÚ.

Ďalším problémom takto veľkých investícií pre tak malú krajinu akou je Slovensko je nerovnomerné rozloženie investícií. Nevybudovanie dostatočnej cestnej infraštruktúry a postupný kolaps železničnej dopravy spôsobuje enormné preťaženie jestvujúcich ciest kamiónovou dopravou.

Investície spočívajúce vo výstavbe nových montážnych a výrobných hál sú vykonávané na pozemkoch dovtedy patriacich medzi úrodnú pôdu – na západoslovenskej nížine a okolí napr. Trnavy, Serede, Nitry a pod. ide o pôdu skutočne vysokej bonity. Vybetónovaním veľkých výrobných a parkovacích plôch o túto pôdu v podstate prichádzame. Príčetný jedinec schopný zamyslieť sa nad dôsledkami tohto konania vidiac v neďalekom susedstve nových investícií pozostatky fabrík ešte z čias socializmu plných neodstránených environmentálnych záťaží, musí zaplakať.

Slovenská republika vzhľadom na svoju polohu by sa mala špecializovať na turistický ruch v poskytovaní služieb a výrobu s vysokou pridanou hodnotou, nie na montovanie produktov poskytujúc len priestor a pracovnú silu a aj to nie zďaleka a vo všetkých prípadoch nie našu.

Podpora štátu by mala smerovať do malých rodinných firiem, ktoré by dlhodobo a po generácie budovali drobné firmičky a podniky so zamestnávaním buď len členov rodiny alebo malého počtu zamestnancov, ktoré by tým boli pomerne odolné aj pri ekonomických problémoch v periódach sa opakujúcich v EÚ a vo svete.

Ako vidíte, jednostrannosť zamerania priemyslu na Slovensku a vnímate riziko, ktoré z tohoto plynie a možné následky pre ekonomiku Slovenska do budúcnosti?

Ako sa pozeráte na podporovanie rozvoja drobných rodinných firiem a tým slovenského kapitálu?

K téme sa môžete vyjadriť v diskusii pod článkom.

 

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img

Ďalšie články

  1. Slovensko si volí cez 30 rokov soc.demokratov tj. ludia čo sú vyslovene proti dobrému podnikateľskému prostrediu, pričom zamestnanec stojí zamestnávateľa skoro raz toľko koľko dostane v čistom. Podnikateľské prostredie na slovensku je sračka. Ešte aj na tých pár Slovákov čo naozaj niečo vybudovali (ESET – Trnka) a predáva sa to aj mimo hraníc slovenska tie bolševické hovná útočia. Čokoľvek domáce a úspešné ohrozuje ich postavenie, preto im viac vyhovujú zahraničný investori čo sa nestarajú do ničoho pokiaľ môžu vyrábať a majú daňové úľavy…

    Malé rodinné firmy nemajú šancu podplatiť politika tak dobre ako zahraničný investor + predajca pôdy + subdodávatel + dopravca + poskytovateľ ubytovania + agentúry pre cudzincov + všetky tie odvody z toho.

    V normálnom štáte máš menšie zaťaženie/byrokraciu a všetko okolo toho aby sa ľahšie podnikalo a mohla tak vznikať kapitálotvorná vrstva. U nás je to naopak a som si na 100% istý, že čoskoro príde Filcka s nejakým novým zdanením lepšie zarábajúcich/firiem, pretože ten chuj inak konsolidovať nevie, nevedel to ani čase hospodárskeho rastu.

    Niekto by mohol namietať, že ešte do vzdelania aby sme neboli len montéri. Problém montovní je v tom, že väčšinou si tieto firmy nechajú svoje R&D / know&how / design / vývoj doma pre svojich občanov. Takže vzdelaním dosiahnete len to, že sa lepšie uplatnia mimo Slovenska a v podstate na slovensku sa ani nemôžu keďže tu tie montovne nemajú vývojárske centrály…

    Slovensko je odsúdené na montovne, pokiaľ ľudia nepochopia.

    4
  2. Pre: Anonym 10. apríla 2024, 12:47
    Buď rád že ťa ešte má kto zamestnať v tých montovniach a skladoch 😀

  3. Horsie pre neho, pre 12,47 je to, ze jeho nepotrebuje nikto.
    Je to sice uzitocny idiot, ale takych je dalsich 2,4 miliona.
    Ale ako otrok v sklade, preco nie?

    1
  4. Čím viac zahraničného kapitálu na Slovensku tým lepšie pre zahraniční kapitál. Západné mocnosti nás maju v hrsti musíme poslúchať.

  5. Pre: Anonym 10. apríla 2024, 15:21
    Ty budeš asi ten dôchodca, mal by si byť ešte viac rád že sú tu montovne a má kto platiť tvoj súčasný dôchodok.

    Pre: Anonym 10. apríla 2024, 17:22
    Tak to funguje keď nevieš ani po 30tich rokoch vytvoriť normálnu (nie privatizéri a parazity čo žijú len zo štátneho nie sú normálny) kapitálotvornú vrstvu v štáte. Si odkázaný na zahraničie alebo živoriť.

  6. A preco nevytvori pracovne miesta henten poslusny odpierac zahrankapitalu?
    Ci len – cudzie nechceme, svoje si nedame?

  7. Vtipné je to, že sprostučkí sedláci, ktorí volia fica, danka, harabina, či repliku:
    – nádavajú na západ, ale vďaka ich milovaným politikom robia otrokov západným firmám
    – z toho vyplýva, že zisky idú na západ
    – milujú russko, ale nešli by tam ani len na dovolenku, nie to ešte pracovať alebo žiť
    – ich milovaní politici doma nadávajú na EU, ale peniažky z fondov sú na rozkrádanie dobré
    – ich milovaní politici nadávajú na USA, ale dohody a biznisy s USA sú v poriadku
    – zbrane na Ukrajinu dodávať nebudú, ale kšefty bokom sú v poriadku
    – z pytliaka urobíme riaditeľa národného parku, z trubky ministerku kultúry
    Samé premyslené a systémové riešenia, vlastných podnikateľov zodrať z kože na daniach a poplatkoch, psychicky zdeptať byrokraciou a úradmi. Zahraničným dáme úľavy a bonusy. Takže vo výsledku, ak sa chce mať slovenský podnikateľ na Slovensku dobre, tak sa musí kamarátiť so smerobandou a kradnúť a oyebávať, v duchu komunistického, kto nekradne, okráda svoju rodinu?

  8. Bohuzial, ono to nie je vtipne.
    Vypocul som si par tych kktin co tliape ta puca livia – kandidatka do eu parlamentu.
    To je ten spravny kabaret.
    A kolko debilnych tupohlavov jej drukuje..
    To este len bude ostuda ked sa tam nedajboze dostane.

PRIDAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!

Potvrdzujem, že som sa oboznámil a pochopil pravidlám diskusie.

Zadajte svoje meno tu

spot_imgspot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img

Najčítanejšie

- Inzercia -spot_img

Aktuality

- Inzercia -spot_img

Aktuality

- Inzercia -spot_img

Sponzorované