Skončil sa nám Štedrý deň. A s ním aj desiatky blahoželaní, ktoré sme obdržali.
Tak ako sa príchodom moderných technológií všetko mení, menia sa aj vianočné blahoželania. Od klasických pohľadníc sme prešli na sms-ky, ktoré vystriedal skype, neskôr správy s blahoželaním posielané prostredníctvom whatsappu, messengra a ďalších komunikačných kanálov.
Dnes ľudia najčastejšie už iba zdieľajú digitálne obrázky, GIFy a pestré animácie. Jednoducho človeku príde niekoľko obrázkov, z nich si vyberie jeden a rad radom kliká na mená a preposiela ho ďalej. Niekedy bez toho, aby si vôbec prečital meno, komu ho posiela. Niektorí pre istotu pošlú dva, dokonca aj tri obrázky. A tak je internet zavalený množstvom neosobných blahoželaní.
Nám iba v mobile pípajú hlásenia. Starší a ľudia bez skúseností sa potešia, že sused, kolega alebo synovec na nich myslel a poslal blahoželanie. No vo väčšine prípadov ( nie je to pravidlom) iba klikli na jeho meno medzi ďaľšími desiatkami či stovkami v adresári.
Je to trošku smutné, keď si nedávame ani námahu osloviť dotyčného menom. Bol by to dôkaz, že v danom momente na určitého človeka myslíte, vážite si ho a zo srdca mu niečo prajete.
V každom prípade ale napriek zmene formy zostáva podstata vianočných blahoželaní rovnaká – vyjadriť ľuďom lásku, šťastie a dobrú vôľu.
Zmena formátu je teda skôr odozvou na technologický vývoj a zmenu spôsobu, ako ľudia komunikujú, než zmenou samotného významu vianočných blahoželaní. Kde ale budeme za pár rokov?