MIRRI |MM| Slovensko je opäť bližšie k lepším elektronickým službám pre svojich občanov. Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (MIRRI SR) podpísalo s Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR a so Sociálnou poisťovňou zmluvy o financovaní zavádzania životných situácií. Cieľom je lepšie prepojiť procesy a spoluprácu medzi jednotlivými rezortmi a inštitúciami.
„V programovom vyhlásení vlády sme sa okrem iného zaviazali zvýšiť kvalitu elektronických služieb pre občanov. Robíme dôležité kroky, aby sme urýchlili zavádzanie digitalizácie životných situácií a prinášali našim občanom moderné elektronické služby štátu. Nebolo by to možné bez kooperácie s ostatnými rezortmi a inštitúciami. Podpis zmlúv s našimi partnermi otvára kľúčovú spoluprácu pri zavádzaní životných situácií a zefektívnení už existujúcich služieb. Sme teda opäť o kúsok bližšie k tomu, aby služby štátu fungovali na úrovni zodpovedajúcej 21. storočiu,“ povedal minister informatizácie Peter Balík.
„Každý z nás sa stretáva s rôznymi životnými situáciami a v dnešnej hektickej dobe je lepšie, aby občan nemusel chodiť po úradoch osobne. Ušetrený čas tak môže využiť plnohodnotnejšie a venovať ho napríklad svojej rodine či osobným záujmom,“ podotkla ministerka práce, sociálnych vecí a rodiny Soňa Gaborčáková.
Prvým míľnikom spolupráce bude prepojenie služieb na úrovni životnej situácie pomocou interaktívneho návodu. Súvisiace služby budú mať spoločný návod, v rámci ktorého budú logicky zoradené na ústrednom portáli verejnej správy a na vlastných portáloch organizácií.
„Podpis zmlúv nás dostáva do štádia, ktoré umožňuje našim partnerom čerpať prostriedky na potrebné úpravy – či už administratívne, procesné, ale najmä úpravy v informačných systémoch a ich vzájomné integrácie. Našej spolupráci predchádzali stretnutia, na ktorých sme analyzovali konkrétnu životnú situáciu z pohľadu občana – v tomto prípade to bola Strata a hľadanie zamestnania – a v spolupráci s partnermi sme hľadali riešenia,“ dodal minister Balík.
Spolupráca MIRRI SR s Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR a so Sociálnou poisťovňou sa týka napríklad týchto životných situácií:
- Strata a hľadanie zamestnania
- Uzavretie manželstva
- Odchod do dôchodku
- Presťahovanie
- Som chorý, mám chorého člena rodiny
- Úmrtie a dedičské konanie
Ide o prvé dve inštitúcie z celkového počtu 14, s ktorými bude MIRRI SR postupne uzatvárať zmluvy.
„Sme presvedčení, že peniaze z Plánu obnovy prispejú k ďalšiemu rozvoju elektronizácie služieb Sociálnej poisťovne a uľahčia občanovi riešenie jeho životných situácií. Po zavedení Elektronickej PN v rámci „Som chorý, mám chorého člena rodiny“ je tou najdôležitejšou, na ktorej spolupracujeme, „Odchod do dôchodku“, ako aj „Strata a hľadanie zamestnania“ a „Administratívny chod podniku“. Naším cieľom je dosiahnuť spokojnosť občanov kvalitnými digitálnymi riešeniami pre jeho konkrétne životné situácie,“ uviedol generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne Michal Ilko.
MIRRI SR v rámci Plánu obnovy a odolnosti SR pripravuje a postupne spustí spolu 16 digitalizovaných životných situácií.
Čitateľ by sa mal hneď potešiť, že ako fajn. Až pokiaľ nepríde na lámanie chleba. Čítajte
Podl’a § 2 ods. 2 písm. i) zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe
výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon
o e-Governmente) v znení neskorších predpisov tento zákon sa nevzt’ahuje na výkon verejnej
moci elektronicky súvisiaci so sociálnym zabezpečením príslušníkov Policajného zboru,
Hasičského a záchranného zboru, Horskej záchrannej služby, Slovenskej informačnej služby,
Národného bezpečnostného úradu, Zboru väzenskej a justičnej stráže, colníkov
a profesionálnych vojakov .
Teda po lopate. Už pri tvorbe onej normy vynechali označené orgány verejnej moci, aby nemuseli komunikovať s občanmi ako napríklad obce, či iné verejné inštitúcie. Kto si kladie možno otázku, že prečo? Nuž, aby ušetrili peniaze a zľahčujú si prácu. A samozrejme preháňajú občanov na pošty, ktoré kapú , ako dôvera v tento štát. A vôbec by sa nemali s takou samozrejmosťou chváliť, je to skôr do plaču.