Mladí ľudia si tlačené mapy veľmi nepamätajú a dnes už v aute nevidieť ani jednoúčelovú navigáciu, ktorú sme v minulosti kupovali v cene 25 000 a viac Slovenských korún.
Všetko nahradili inteligentné mobilné telefóny.
Bežný mladý človek sa v tlačenej mape už žiaľ orientovať nevie, alebo je to pre neho ťažké, minimálne nepraktické. Bola však doba a nie je tomu až tak dávno, čo sme nielen v prírode na turistike, ale aj po mestách a cestách na dovolenku tlačené mapy používali bežne.
Pri našich expedíciách klasické tlačené mapy používame dodnes. Najskôr pri plánovaní cesty a následne preto, lebo v určitých častiach niektorých štátov mapové pokrytie v navigácii jednoducho dostupné nie je, alebo zobrazovaný údaj je úmyselne skreslený. Zažili sme to prakticky vždy vo všetkých štátoch na Balkáne, ale aj v Rumunsku, Bulharsku a Tureckom Istanbule.
Klasický tlačené mapy nesklamali nikdy…
A takto vyzerali „klasické“ navigácie značiek Garmin, MIO, Tom Tom, Navitel a ďalšie.
No a tlačené mapy, atlasy a bedekery. Aj keď neaktuálne, stále aktuálne…
Ake udaje a preco su v navigacii skreslovane?
Napr. strategicke podniky, vojenske objekty …..
Anonym 6. augusta 2023, 14:26 – dve konkretne osobne skusenosti:
– po Balkane, konkretne v niektorych castiach Srbska, Macedonie a Bosny a Hercegoviny, na navigaciach mapove pokrytie nebolo zverejnene. Ani MIO, ani Garmin a ani TomTom.
Na monitore sipka ukazovala polohu, no bez mapy, takze navigacia v danom momente bola na dve veci.
Co to sposobilo?
Konkretne nam prechod cez cast oblasti odlzke tak 20 km podla citu a vnutorneho kompasu a raz s radou domaceho. Dosli sme na cestu sice veducu do nami zvoleneho ciela,no cez minove polia,ktore boli uz 40cm od cesty. Ziadne vystrahy a pod.
Na navigacii nasledne bola cesta znacena. Islo o oblast Srebrenica.
V Bosne takych usekov bolo viac.
Obdobne v Macedonii. Ani v casti hlavneho mesta Skopje navigacia nemala zverejnene mapy.
– na ceste do Istanbulu boli ine problemy. Navigacie v Rumunsku pri zadani trajektu cez Dunaj do Bulharska nas zaviedli si v rovnakom meste,no na opustenu,roky nepouzivanu zeleznicnu stanicu.
Samotny trajekt nebol v navigacii vyznaceny a neukazovalo hoani vtedy, ked smeboli uz v pristave.
– v Istanbule bol znamy most spajajuci Europu s Aziou v navigacii znaceny o cca 500 m vedla.
Ked sme autom isli priamo po moste, navigacia ukazovala ze auto ide cez vodu a most bol o spomenutych cca 500 m vedla.
– – –
Upozornujem, ze v danej dobe sme mali na celnom okne 3 az 4 navigacie a to kazdu inu. Napriek tomu,ze boli vsetky pred cestou aktualizovane na najnovsiu dostupnu verziu, vsetky spomenute „chyby“ ukazovali presne rovnako. Pri beznej navigacii sa malo lisili vo zvolenych trasach.
Preto niekolko navigacii.
Myslim si,ze islo o opatrenia z cias vojny a islo o ochranu strategickych objektov, infrastruktury a pod.
Pozor!! Pisem OSOBNE a zadokumentovane skusenosti platne v danej dobe, teda 9 az 15 rokov dozadu.
Dnes pri tak dokladnom a verejne pristupnom zmapovani dokonca ulic, to nehovorim o satelitnych snimkoch, je v beznych mobiloch situacia uplne ina.
A o tom je samotny material…
Moja prvá navigácia ma doviedka kolmo na rieku Váh po polnej ceste … asi bola naprogramovaná na nejaký obojživelník alebo som mal preplávať …