ŽSR |MM| Jedným z najdôležitejších cieľov Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) je zaistiť bezpečnosť železničnej infraštruktúry. Preto by sme chceli verejnosť upozorniť na rastúci počet samovrážd na železnici, ktoré evidujeme v poslednom období.
Od 1. decembra 2024 do 28. februára 2025 došlo k navýšeniu počtu samovrážd v porovnaní s rovnakým obdobím pred rokom, a to približne o 22 %. Zároveň evidujeme najväčší počet samovrážd v období mesiacov december až február za posledných 5 rokov.
Železnica sa dlhodobo, a to najmä v období vianočných sviatkov, stáva miestom tragických životných rozhodnutí, ktoré majú devastačné dôsledky nielen pre obete a ich rodiny, ale aj pre rušňovodičov či svedkov udalostí. Niekedy pritom stačí málo, ako napríklad všímať si svoje okolie. Ak sa vám zdá, že vidíte v okolí železničných tratí, priecestí či staníc niekoho, kto sa správa roztržito alebo nereaguje na svoje okolie, prípadne sa pohybuje v priestoroch, kde verejnosť nemá prístup, radšej kontaktujte políciu alebo niektoré z občianskych združení, v ktorých pracujú odborníci vyškolení na podobné situácie.
Pomoc je na dosah
Samozrejme, najhoršie tieto udalosti znášajú rodiny zrazených osôb, ktoré si možno ešte dlho vyčítajú, prečo si nič nevšimli a svojho príbuzného nepodržali a nepomohli mu. Preto ŽSR odporúčajú osobám v ťažkej životnej situácii alebo ich rodinným príslušníkom, aby neváhali a vyhľadali psychologickú pomoc a aby sa pokúsili svoje problémy riešiť inak ako skokom pod vlak. Takúto formu pomoci poskytujú, napríklad, občianske združenie IPčko, ktoré prevádzkuje Krízovú linku pomoci (www.krizovalinkapomoci.sk) na čísle 0800 500 333 či Liga za duševné zdravie, ktorá prevádzkuje Linku dôvery Nezábudka (www.linkanezabudka.sk) na čísle 0800 800 566.
Ak budeme všetci všímaví, niektoré príbehy môžu mať aj šťastné konce. V utorok 25. februára 2025 dostal Policajný zbor SR hlásenie o možnom pokuse o samovraždu v úseku Zvolen – Sliač. ŽSR okamžite vykonali všetky potrebné opatrenia, na čas zastavili dopravu v tomto úseku, a následne nariadili aj jazdu vlakov so zvýšenou opatrnosťou. Osobu so samovražednými úmyslami sa podarilo nájsť živú a zdravú, a to práve vďaka pozornému oznamovateľovi, ktorý rozpoznal varovné signály a nahlásil incident Policajnému zboru, a taktiež vďaka pohotovej reakcii všetkých zapojených zložiek.
Prečo sa to deje?
Podľa odborníkov je výber železnice ako miesta samovraždy často spojený s rýchlosťou a neodvratnosťou dôsledkov. Tento fenomén predstavuje vážny spoločenský problém, ktorý si vyžaduje zvýšenú pozornosť a koordinovanú spoluprácu medzi železničnými spoločnosťami, odborníkmi na duševné zdravie a štátnymi inštitúciami. ŽSR si uvedomujú, že nárast týchto tragických udalostí môže súvisieť aj s nepríjemnými pocitmi osamelosti, finančného stresu či celkového psychického vyčerpania v období vianočných sviatkov.
„Každý takýto incident je obrovskou traumou nielen pre rodiny obetí, ale aj pre rušňovodičov a ďalších pracovníkov železníc, ktorí sú svedkami tragédií bez akejkoľvek možnosti zabrániť im. Naším cieľom je nielen zaistiť bezpečnú železničnú infraštruktúru, ale aj podporiť iniciatívy, ktoré môžu pomôcť ľuďom v psychickej kríze nájsť iné východisko,“ uvádza generálny riaditeľ ŽSR Alexander Sako.
Spolupráca je kľúčom
ŽSR už od roku 2020 spolupracujú s odborníkmi na duševné zdravie z OZ IPčko na prevencii samovrážd. Súčasťou opatrení sú rôzne osvetové kampane a zlepšenie prístupu k psychologickej pomoci. Výsledkom našej spolupráce sú, napríklad, aj nálepky a tabuľky s odkazom na linku pomoci IPčko, ktoré sú strategicky rozmiestnené v blízkosti starostlivo vytypovaných miest v okolí železničných tratí. ŽSR pravidelne poskytujú IPčku štatistiky, na základe ktorých si organizácia identifikuje takéto miesta s častým výskytom pokusov o samovraždu a zameriava tam svoje aktivity.
Rovnako sú ŽSR v poslednej dobe znepokojené aj zvýšeným počtom osôb, ktoré sa pohybujú v obvode dráhy s úmyslom skrátiť si cestu, čo je takisto veľmi nebezpečná situácia. Dôrazne pripomíname, že pohyb v obvode dráhy je prísne zakázaný, a to dokonca ustanoveniami zákona o dráhach. Takéto ustanovenie zákona existuje už desaťročia a aj malé deti sa v rámci výučby o bezpečnosti dopravy učia, že cez koľajnice sa svojvoľne prechádzať nesmie. Obvod dráhy pritom predstavuje priestor vo vzdialenosti menšej ako 3 metre od vonkajšieho okraja telesa železničnej dráhy a stavieb, konštrukcií, ako aj pevných zariadení, ktoré sú jej súčasťou.
Pohyb v takto vymedzenom priestore je povolený len na určených miestach, ako sú nástupištia alebo priecestia, a aj to len v prípade, ak je takýto pohyb bezpečný a nie je zakázaný svetelnou výstrahou alebo zamestnancom železníc. Radi by sme preto opakovane upozornili verejnosť – vodičov, cyklistov aj peších – že pohyb v obvode dráhy môže byť životu nebezpečný. Môže sa napríklad stať, že z vlaku môže trčať časť nákladu alebo tlaková vlna vyvolaná jazdou vlaku môže osobu v blízkosti koľajiska zhodiť. Pri prechádzaní cez koľajnice sa tiež môžu osoby potknúť a ťažko zraniť, a to aj s vážnymi následkami.
Železnice Slovenskej republiky preto vyzývajú verejnosť k ostražitosti a opatrnosti pri pohybe v blízkosti železničných tratí. Vlak je sám o sebe kolos, ktorý môže mať v závislosti od rýchlosti brzdnú dráhu aj viac ako kilometer a následky zrážky s ním často bývajú, žiaľ, fatálne.
zdroj: zsr.sk